سفر به دنیای بورس- بخش دوم: پلتفرم های کارگزاری (رایان هم افزا)

چکیده:

مقاله سفر به دنیای بورس در این بخش به این مطلب می پردازد: شرکت رایان هم افزا با بکارگیری مرکز داده اختصاصی همه ابزارهای لازم ازجمله تهیه زیر ساخت های مناسب و مطمئن سخت افزاری و نرم افزاری،استفاده از پروتکل های امنیتی به روز و استفاده از بسترهای ارتباطی مختلف امکانی را فراهم آورده تا همواره دسترسی به بازار سرمایه برای مشتریان فراهم باشد.

برخی از امکانات سامانه

مشاهده بازار، انجام خرید/فروش،نمایش مانده سهام قابل فروش بصورت برخط درکسری از ثانیه

نمایش تغییرات لحظه ای بازار در مورد اوراق انتخابی مشتری

ابزار پایش و اعمال اثر بر روی سفارشاتی که از درگاه معاملات اینترنتی کارگزار وارد بازار معاملات می شوند

مدیریت بر روی سفارشات مشتریان با در نظر گرفتن دستورالعمل های سازمان بورس

امکان استفاده معامله گران کارگزاریها از سامانه معاملات بر خط

امکان مشاهده وضعیت لحظه ای سفارشات ثبت شده توسط مشتریان

تاثیر لحظه ای مبالغ خرید و فروش در حساب مشتریان در سطح کلیه شعب

امکان ثبت سفارشات از محل موجودی نزد بانک مشتریان و صدور همزمان و خودکار اسناد حسابداری

ثبت درخواست های پرداخت وجه از طرف مشتریان

امکان اعطای مجوز خرید اعتباری به مشتریان

محاسبه خودکار سودهای تعلق گرفته در هنگام انجام معاملات در حساب خریداران و فروشندگان

پرداخت الکترونیک از طریق کارتهای عضو شبکه شتاب و تاثیر همزمان پرداخت در حساب مشتریان

توضیحات و آموزش مربوط به سیستم معاملات برخط رایان هم افزا

در این اموزش مبنای کاری خود را روی سیستم معاملاتی کارگزاری اطمینان سهم قرار داده ایم کارگزاری های زیادی مثل اطمینان سهم و توسعه فردا و دیگر کارگزاری ها ازاین سیستم استفاده می کنند.

ورود به سامانه معاملات برخط:

بعد از مراجعه به کارگزاری و بستن قرار رسمی با کارگزاری مربوط :کارگزاری برای شما یک کد انلاین تحت عنوان کد انلاین معاملات برخط صادر می کند که شما می توانید با آن کد وارد سیستم معاملاتی خود بشوید .شناسه کاربری و کلمه عبور دو گزینه ای است که کارگزاری برای شما ارسال می کند.

بعد از وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور مربوط خود وارد سیستم معاملات برخط خود می شوید.ایکون هایی که مادر این مقاله برای شما توضیح خواهیم دادمثل سهام-گزارشات- عملیات- و راهنما می باشد که به ترتیب به آن ها پرداخته می شود.

سهام:

درقسمت سهام شامل چهار زیر مجموعه به ترییب معاملات برخط عرضه اولیه -محدودیتها-تاریخچه پیامها می باشد.

مجموعه اول معاملات برخط:

معاملات برخط شامل کلیه عملیات خرید وفروش سهام می باشد که نحوه ارسال سفارش آن توضیح داده می شود.

ارسال سفارش:

برای ارسال سفارش در سیستم معاملات برخط باید ابتدا در قسمت جستجوی نماد –نماد مورد نظر خود را وارد نمایید مادر اینجا نماد وساپا(سرمایه گذاری سایپا) را وارد نموده ایم.پس از وارد کردن نماد اطلاعات نماد شمال خرید وفروش نماد نمایان می شود که به آن تابلو خرید وفروش هم گفته می شود.سپس بر طبق سقف خرید خود(سر ایکون مربوط خود توضیح داده خواهد شد) اقدام به خرید می کنیم البته در هنگام فروش نیاز به سقف خرید نیست. قیمت ما برطبق نظر خود یا برحسب تقاضای بازار می باشد که می توانیم وارد کنیم.پس از در قسمت تعداد(حجم) می توانیم تعداد مورد نظر خود را وارد کنیم به طور مثال ۱۰۰۰ عدد البته در این ایکون یک مربع شش عددی در کنار ایکون تعداد قرار داده شده است که شما می توانید بر روی آن کلیک کنید و میزان سرمایه مصرفی خود را وارد و سپس کلیک نمایید پس از تعدادی که شما می توانید با سرمایه مورد نظر خود خریداری کنید نمایان خواهد شد.منظور از حجم نمایشی این است که شما قصد خرید یا فروش سهمی را با مقدار خاصی دارید که نمی خواهید سهامداران دیگر متوجه میزان خرید یافروش شما شوند که می توانید استفاده نمایید.پس از سفارش برمیخوریم که روزانه ودیگر ایکون های دیگر موجود می باشد پس از همه اینها می توانیم دستور خرید یا فروش را وارد نماییم.که دستورهای خرید درقسمت زرد رنگ و دستور فروش سهام در قسمت های قرمز رنگ قرار میگیرند که درصورت انجام معاملات وارد قسمت خرید یا فروش معاملات می شوند.

عرضه اولیه:

قسمت بعدی از ایکون سهام عرضه های اولیه می باشد.عرضه های اولیه سهام هایی هستند که برای اولین بار وارد بازار بورس یا فرابورس می شوند که اغلب بدون ریسک بوده و با بهترین بازده برای سهامداران می باشد. در این قسمت پیش بینی شده که خرید یا فروش عرضه از این قسمت صورت بگیرد اما تا به حال صورت نگرفته است.

محدودیت ها:

محدودیت ها یکی دیگر از ایکون های سهام می باشد که به اطلاعاتی از بازشدن سهام ها ویا خطاهای سفارش مارا گزارش می دهند که ما از آنها اگاه باشیم.

تاریخچه پیامها:

چهارمین قسمت از ایکون سهام قسمت تاریخچه پیامها می باشد که به ارشیو پیام های ناظر و مدیریت کارگزاری می باشد.

گزارشات:

ایکون بعدی از سیستم معاملاتی برخط گزارشات می باشد.گزارشات شامل گزارش هایی از خرید وفروش شما می باشد.که شامل شش بخش می باشدکه به طور مفصل توضیح داده می شود.

دفترسفارشات:

قسمت اول از گزارشات دفتر سفارشات می باشد که از خبر از خرید یا فروش شما و مقدار خرید و فروش های شما می باشد . دربعضی اوقات که سهم خریداری نمی شود یا به فروش نمی رود میتوانید از این بخش استفاده کنید.

گردش حساب:

گردش حساب شامل میزان خرید شما و میزان فروش شما می باشد.همچنین به طور شفاف به خرید وفروش شما و کارمزد و محاسبات آن را به شما اطلاع می دهد.

صورت دارایی:

صورت دارایی شامل مواردی مثل نمایش حق تقدم ها و اوراق درامد ثابت و میزان وجه نقد شما می باشد به طور کلی هر دارایی که شما در کارگزاری داشته باشید را نمایش خواهد داد.

پرتفو/پرتفو لحظه ای:

پرتفو شامل مجموعه سهام های شما می باشد.پرتفو و پرتفوی لحظه شبیه هم هستند که با این تفاوت در پرتفو لحظه ای در زمان بازار اطلاعات و میزان سود یا ضرر دهی شما نمایش داده می شود که شما می توانید به راحتی در آن زمان تصمیم گیری کنید.

نمودار قیمت اوراق بهادار:

در این قسمت شما باوارد نمودن نماد سهام خود میتوانید بر روی یک نمودار میزان افت یا صعود یک سهم را مشاهده کنید .

عملیات:

درقسمت عملیات مشتری می تواند پول در کارگزاری واریز (افزایش سقف خرید )و یا از کارگزاری درخواست پرداخت وجه نماید(کاهش سقف خرید).این بخش هم مانند ایکون های قبلی شما چهار بخش می باشد که به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

پرداخت الکترونیکی:

درقسمت پرداخت الکترونیکی شما میتوانید درحساب کارگزاری خود پول واریز کنید(جهت خرید سهام اولین کار همین است)بعد از وارد کردن مبلغ مورد نظر گزینه پرداخت را کلیک میکنیم .سیستم به طور خودکار وارد سیستم بانکی شده پس از وارد کردن شماره کارت و دیگر اطلاعات وارد همین بخش می شوید و مشاهده می کنید سقف خرید شما افزایش یافته است.

لیست پرداخت الکترونیکی:

در قسمت لیست پرداخت الکترونیکی لیست تمامی واریزی شما به کارگزاری می باشد با وارد نمودن تاریخ مربوطه می توانید از واریزهای خود طی آن تاریخ مطلع شوید.

درخواست پرداخت وجه:

درقسمت پرداخت وجه شما می توانید پول خود را از حساب کارگزاری برداشت نمایید.ابتدا با وارد نمودن تاریخ مورد نظر و شماره حساب مربوطه ذخیره درخواست را کلیک می نماییم.بدیهی است اگر ما قبل از این سهم فروخته باشیم این کار سه روز کاری به طول می انجامد که تاریخ ها هم آماده است.

لیست درخواست پرداخت وجه:

پلتفرم های کارگزاری

درقسمت لیست پرداخت وجه لیست کامل از برداشت شما از حساب کارگزاری نمایان می شود شما میتوانید با وارد نمودن تاریخ مربوطه برداشت های آن روز را مشاهده نمایید.

راهنما:

در قسمت راهنما توضیحات کاملی از انلاین سهم که شامل همین توضیحات مربوطه می باشد است. درقسمت آتی سهم هم به توضیح معاملات آتی سهم پرداخته شده است.