اغلب این سوال از من پرسیده می شود که آیا الان زمان خوبی برای سرمایه گذاری در بازار بورس است؟ فرقی هم نمی کند که اوضاع بورس خوب باشد یا بد، چون همیشه عده ای – حتی برخی از حرفه ای ها – این سوال را خواهند پرسید. این مقاله را با هدف پاسخ به چنین دوستانی می نویسم.

پرسیدن این سوال درست مانند این است که چون شما می ترسید رانندگی کنید، از دوستتان می پرسید آیا الان زمان خوبی برای رانندگی است؟ در حقیقت، هیچ پاسخ درستی برای این پرسش وجود ندارد. چون همه چیز به تسلط شما در رانندگی بستگی پیدا می کند. در نتیجه، می توانیم این طور بگوییم که هر لحظه، زمان مناسب برای سرمایه گذاری در بورس است به شرطی که بتوانید بعد از شروع سرمایه گذاری، پول خود را مدیریت کنید. بد نیست به این ویدیو هم نگاهی بیندازید. این کلیپ کوتاه، نمونه ای از شرایط خوب بازار و عدم توانایی سرمایه گذار در تحلیل و مدیریت فرصت های سرمایه گذاری در بازار بورس است.

اگر ویدئو بالا به خوبی نمایش داده نمی شود با کلیک بر اینجا دانلود کنید .


یک خاطره بورسی

بعد از جلسه ای در دانشگاه در جمع دوستان بورسی خود ایستاده و گرم صحبت بودیم. ماجرا به زمانی برمی گردد که اخبار مذاکرات ایران بسیار داغ بود و همه منتظر بودند ببینند نتیجه مذاکرات چه می شود. ناگهان فرد تازه کاری که تا آن روز اصلا در بورس فعالیت نکرده بود وارد جمع ما شد و پرسید: «دوستان اگر نتیجه مذاکرات خوب شد آیا زمان مناسبی برای ورود به بازار بورس است؟» من طبق معمول چیزی نگفتم و با لبخند به دیگر دوستانم که آنها هم مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان بودند نگاه می کردم. ناگهان یکی از دوستان گفت: «بله خوب می شود برو سهم بخر» و بقیه هم سری به نشانه تایید تکان دادند. چند ماهی گذشت و دوباره همان ۴-۵ نفره وسط سالن دانشگاه ایستاده بودیم که دوباره این فرد آمد و گفت: «ای بابا! ما که کلی ضرر کردیم. دوستان چرا گفتید بخرم بازار خوب می شود ؟ اولش سهم هایم صعود کرد ولی بعد ریخت. اما من نگه داشتم و تا الان یک عالمه ضرر کردم!»


داستانی که برایتان گفتم و این دوست، یکی از هزاران نفری است که دقیقا به همین شکل و به واسطه عدم توانایی هدایت سرمایه هر روز در بازار ضرر می کنند .

در واقع چیزی به اسم «زمان مناسب برای سرمایه گذاری در بورس» وجود ندارد. برای نخبگان سرمایه گذاری در بازار بورس این سوال اصلا مفهوم ندارد. چون در درجه اول، مثل یک راننده با تجربه در هر شرایطی حتی بحرانی می دانند چطور در بازار فعالیت کنند و گلیم خود را از آب بیرون بکشند و در درجه دوم بازار را به خوبی می شناسند و بهترین زمان های ورود و خروج از بازار را تشخیص می دهند. آنها می دانند که با اتفاق غیرمنتظره ای مثل خبر های ناگهانی، ریزش و غیره، چگونه باید برخورد کرده و چطور با تحلیل، سرمایه خود را هدایت کنند.

پس دو راه داریم، راه اول اینکه آموزش بورس و سرمایه گذاری در بازار را به صورت حرفه ای و کامل یاد بگیریم و راه دوم این است که سرمایه خود را به کسی که این کار را به خوبی انجام می دهد بسپاریم. این موضوع در داستان ما مصداق این است که یا راننده حرفه ای برای خود داشته باشیم و دیگر خودمان رانندگی نکنیم یا رانندگی را به خوبی بیاموزیم. راهی جز این برای موفقیت در بازار بورس وجود ندارد. شرکت های سبدگردانی و شرکت مشاور سرمایه گذاری در بازار بورس در حکم راننده حرفه ای سرمایه شما هستند. اما اگر می خواهید خودتان طعم موفقیت در بازار بورس را بچشید باید به یک راننده تمام عیار در این بازار تبدیل شوید.

و کلام آخر اینکه سرمایه گذاری در بورس مثل شرکت در یک مسابقه رانندگی پرماجراست و نیازمند یک راننده فوق حرفه ای است تا در هر شرایطی بدون توجه به وضعیت راه بتواند به سمت مقصد حرکت کند. نخبگان بورس مثل چنین راننده حرفه ای بدون تاثیر از وضعیت شاخص کل می دانند چگونه باید در هر شرایطی از بازار به سمت حداکثر بازده خود پیش روند.

دوستدار شما، علی صابریان


نویسنده:

علی صابریان، مدرس دوره نخبگان بورس خانه سرمایه